Er komen heel wat verantwoordelijkheden bij kijken wanneer je een auto hebt. Je moet niet alleen wegenbelasting betalen, maar de auto ook verzekeren en op tijd laten keuren. Dat is niet altijd de moeite waard, zeker niet wanneer je eigenlijk nooit in de auto rijdt. Daarom is het ook mogelijk om de auto te schorsen.
Het schorsen van een auto houdt eigenlijk in dat je het kenteken van de auto schorst. Dit betekent dat de auto niet meer op de openbare weg mag staan of rijden. Hij mag dus alleen op eigen terrein bewaard worden. Hier staat tegenover dat je verantwoordelijkheden voor de auto komen te vervallen. Hierdoor kan het een economisch verstandige keuze zijn om een auto te laten schorsen wanneer je hem langere tijd niet gebruikt.
Of het de moeite waard is om je auto te schorsen, is afhankelijk van verschillende factoren. Ontdek hier wat de unieke voor- en nadelen zijn, van de kosten van het schorsen van een auto tot de regeling rondom verzekeringen en wegenbelasting. Ontdek ook wat je moet doen om een auto tijdelijk te schorsen of om de schorsing weer terug te draaien.
Wat kost een auto schorsen?
Het schorsen van een auto is een administratieve taak. Dat betekent dus ook dat er voor betaald moet worden. Je vraagt een schorsing aan bij de RDW. Maar wat kost het dan precies om je auto te schorsen? Dat is afhankelijk van twee factoren: de lengte van de schorsing en de leeftijd van de auto. Het RDW hanteert twee tarieven. Het lage tarief is voor personenauto’s die ouder zijn dan 15 jaar of voor bedrijfsauto’s vanaf 3.500 kilo. Voor jongere personenauto’s en lichtere bedrijfsauto’s geldt het normale tarief. Zodra je weet binnen welk tarief je voertuig past, kun je kijken wat de kosten gaan zijn voor de lengte van de schorsing:
Normaal tarief:
- 1 jaar: € 88,05
- 2 jaar: € 117,15
- 3 jaar: € 146,25
Laag tarief:
- 1 jaar: € 29,10
- 2 jaar: € 58,20
- 3 jaar: € 87,30
Schorsen en wegenbelasting
Een van de belangrijkste redenen om een auto te schorsen? Je hoeft geen wegenbelasting meer te betalen. Door de auto te schorsen, geef je eigenlijk aan dat hij helemaal niet meer in gebruik is. Net als een sloopauto, mag hij dan ook niet meer op de openbare weg staan, waardoor er ook geen reden is om wegenbelasting te betalen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om wel een mooie autocollectie te hebben, zonder wegenbelasting te betalen voor al die auto’s. Ook voor bedrijven is het een uitkomst, want zij hoeven alleen wegenbelasting te betalen over de voertuigen die ze daadwerkelijk gebruiken. Dat scheelt honderden euro’s per jaar. Deze vrijstelling van de wegenbelasting geldt voor de duur van de schorsing. Die bepaal je dus vooraf en kan tot wel drie jaar duren.
Verzekeringen en je auto schorsen
Nog een voordeel van je auto schorsen: een WA-verzekering is ook niet meer verplicht. Deze verzekering is er natuurlijk om kosten op te vangen wanneer je schade aanricht met je auto. Dat risico is er niet meer wanneer je auto geschorst is, want hij mag dan niet meer de weg op. Daarom geldt er voor geschorste auto’s geen verzekeringsplicht. Ook dat is een manier om geld te besparen door je auto voor een bepaalde tijd te schorsen.
Natuurlijk is het wel mogelijk om een geschorste auto te verzekeren. Je hoeft je geen zorgen te maken over schade door auto-ongelukken, maar het risico op diefstal blijft. Daarom kun je ervoor kiezen om wel een verzekering tegen diefstal af te sluiten. Dat is vooral voor dure oldtimers of andere luxe auto’s een geruststelling. Natuurlijk is de besparing door het schorsen dan wel aanzienlijk minder.
Auto geschorst: apk
Normaal gesproken geldt er een verplichting om tijdig een apk te laten doen voor iedere auto. Die verplichting vervalt zodra je auto geschorst is. Het voertuig mag niet meer op de weg en hoeft dus ook niet meer aan alle vereisten te voldoen om op de weg te mogen rijden. Ook daarin zorgt het schorsen van de auto voor een mooi voordeel. Je hoeft niet meer voor de keuring te betalen en dus ook niet voor de eventuele bijkomende reparatiekosten.
Ben je van plan om de auto tijdelijk te schorsen? Dan moet deze na de schorsing natuurlijk wel veilig te gebruiken zijn. Daarom is het wel verplicht om een apk in te plannen voordat je de auto weer uit de schorsing haalt. Lees hier wat je moet doen als je auto APK is afgekeurd.
Auto tijdelijk schorsen
De schorsing van je auto is altijd tijdelijk. Het is namelijk niet mogelijk om een permanente schorsing bij de RWD te regelen. Zodra je de schorsing aanvraagt, heb je de keuze uit één, twee of drie jaar. Na het verlopen van die termijn is de auto automatisch niet meer geschorst. Wil je die schorsing behouden? Dan moet je dit opnieuw aanvragen en dus ook weer het bijbehorende bedrag betalen. Er geldt geen maximum voor het aantal keren dat je een auto mag schorsen.
Wil je de auto juist voor een kortere periode schorsen, bijvoorbeeld voor een half jaar? Dan betaal je voor een jaar, maar geef je na een half jaar aan dat je de schorsing weer ongedaan wilt maken. Je bent dan dus wel wat duurder uit, maar je zit nooit vast aan de periode die je in eerste instantie aangeeft. Het is dus ook mogelijk om je auto tijdelijk te schorsen, maar je moet dan zelf in de gaten houden wanneer je de schorsing weer wilt stoppen.
Auto uit de schorsing halen
Normaal gesproken hoef je niets te doen om je auto uit de schorsing te halen. Dit gebeurt automatisch nadat de schorsingsperiode is verlopen. Wil je de schorsing vroegtijdig beëindigen? Dat kan zowel via het loket van RDW als online. Het kost niets om je auto uit de schorsing te halen.
Er zijn wel een paar dingen die vooraf geregeld moeten zijn voordat je je auto uit de schorsing haalt. Zo moet hij op het moment dat de schorsing vervalt zijn apk hebben gehad. De WA-verzekering moet ook weer lopen op dat moment en je betaalt direct weer wegenbelasting. Zijn al deze zaken niet geregeld op het moment dat de schorsing vervalt? Dan loop je direct het risico op een boete.
Normaal gesproken mag je niet rijden in een geschorste auto. De enige uitzondering is het ritje naar de garage. Zo kun je een auto die jarenlang geschorst is toch laten keuren.